Cases
Hver case tager udgangspunkt i reelle udfordringer og behov, der er identificeret gennem brugerundersøgelser og ekspertinterviews.
Case 1
Usynlige handicap
Forestil dig at skulle navigere i en lufthavn, hvor der er larm, mennesker overalt og du ikke kan overskue, hvor du skal hen. Du har planlagt din rejse minutiøst, men ét uventet skift i gate, udtagelse til sikkerhedskontrol eller en afbrydelse i planen kan få hele strukturen til at falde sammen.
På trods af de senere års øgede opmærksomhed på usynlige handicap, står millioner af mennesker med ADHD, autisme, angst, kognitive vanskeligheder eller andre skjulte handicap stadig over for overvældende udfordringer, når de skal navigere i offentlig transport. Fra overstimulering i travle omgivelser til utydelig skiltning og uforudsigelige ændringer – det er udmattende og det kan være forskellen mellem at deltage og at blive hjemme. Når du bruger alt din energi på at finde vej, er der ikke noget tilbage til at være social når du når frem. Som person med et usynligt handicap kan man ofte have et behov for ekstra tid, støtte og tålmodighed.
Dette kalder på nye tilgange, der går ud over diagnoser og i stedet fokuserer på individuelle behov. Der er behov for at udvikle løsninger, der understøtter at personer med usynlige handicaps kan komme fra A til B med større lethed, selvtillid og autonomi, hvad end det er på vej til lufthavnen, i bussen, toget eller et besøg i storcenteret.
Så hvordan kan vi udvikle intuitive, mobile og inkluderende værktøjer, der understøtter planlægning, navigation i omgivelser og tilgængelighed af relevant viden, når du har brug for det?
Benspænd:
- Løsningen skal kunne benyttes i crowdede og støjende omgivelser, uden at tiltrække sig opmærksomhed.
- Mental energiforbrug er en stor udfordring, derfor er der brug for løsninger som er så intuitive og brugervenlige som muligt, så der ikke skal bruges unødvendig energi.
- Løsningen skal kunne tages med overalt, og være fleksibel nok til at kunne rumme flere spektre af usynlige handicaps.
Benspænd:
- Løsningen skal kunne tages med overalt, og være fleksibel nok til at kunne modtage informationer fra flere sektorer
- Tid og overskud er en kæmpe mangelvare for pårørende, derfor er der brug for løsninger som er så intuitive og brugervenlige som muligt, så der ikke skal bruges unødvendig energi.
- Løsningen skal tage højde for at familier og pårørende ofte befinder sig i et spændingsfelt med stort behov for koordinering og organisering, samtidig med at opleve stor følelsesmæssig belastning.
Case 2
Pårørende
Forældre og pårørende til mennesker med handicap, står ofte i så svære livssituationer, at det medfører overbelastningssymptomer, mentalt stress, skyldfølelse,og oplevelser af utilstrækkelighed. Erfaringer fra familierettede indsatser viser, at forældre til børn med handicap i gennemsnit er i kontakt med 33 forskellige fagfolk om året, og forældrene står ofte alene med ansvaret uden overblik over, hvem der gør hvad, hvornår og hvor.
Det stiller store krav til forældrenes koordineringsarbejde at skulle holde styr på møder med fagpersoner, træningsplaner, hospitalsundersøgelser, beskeder fra institutionen, sundhedsfaglige anbefalinger og sociale aktiviteter – samtidig med at de forsøger at skabe en stabil og tryg hverdag for hele familien. Forældre beskriver det ofte som at være projektleder for et liv, uden at have fået en manual. ”Du har ikke tid til at lede efter hjælp, du har brug for, at hjælpen finder dig”. Mange pårørende efterspørger derfor en form for personlig projektkoordinator – et værktøj, der kan samle informationer, synkronisere aftaler og skabe struktur i en kompleks hverdag. Et værktøj som kan samle trådene, ikke skabe nye.
Et godt forældrenetværk kan være forskellen mellem at føle sig fortabt og at føle sig støttet. Derfor efterspørger forældre og pårørende, i høj grad, kontakt til andre familier, som kan dele erfaringer, tips og tricks og støtte til ”at mestre en rolle, som ingen har lært dig”. De oplever at sidde alene med spørgsmål, som andre allerede har fundet svar på, men de ved ikke, hvor de skal spørge. De mangler dermed en løsning, der kan forbinde pårørende med hinanden og med relevante ressourcer.
Så hvordan kan vi udvikle en løsning, der hjælper pårørende med at koordinere og strukturere informationer fra forskellige aktører (institution, sundhed, kommune), og samtidig være intuitive, fleksible og tilpasset familiens behov. En løsning, der ligeledes kan facilitere kontakt til netværk, deling af erfaringer og social støtte for pårørende?
Case 3
Kommunikation
Kommunikation er vores adgangsbillet til den sociale verden. Hvad enten det handler om sociale aktiviteter med vennerne, at få sagt det rigtige på en date, at deltage på en uddannelse eller at kunne udføre sit arbejde.
Kommunikationsvanskeligheder dækker over en lang række udfordringer, fra personer som oplever udfordringer med ordblindhed, til personer som kommunikerer via tegnsprog. Det kan være personer som har udtalevanskeligheder og personer som benytter talemaskine til at kommunikere fra tekst til tale.
Kommunikationsvanskeligheder kan opleves som at have noget vigtigt på hjerte, men ikke kunne få ordene ud. Du ved præcis, hvad du vil sige, men din samtalepartner forstår dig ikke. Samtalens tempo og udfordringen med at blive forstået gør kontakten akavet – og hver gang du forsøger at rette op på misforståelsen, føles det som om du blot graver dig dybere ned i uforståenheden. Beskrivelser som disse er hverdag for millioner af mennesker med kommunikationsvanskeligheder, og det gælder både ansigt til ansigt kommunikation, og når det handler om digital kommunikation på skrift.
Så hvordan kan vi udvikle en løsning, der understøtter kommunikation for mennesker med kommunikationsvanskeligheder? Løsningen skal tage højde for tempo, flow og kunne hjælpe med at formidle budskaber og intentioner – både fra og til brugeren – i realtid.
Og hvordan kan vi udvikle en løsning, der gør det muligt at formulere sig digitalt – tydeligt, trygt og med korrekt intention. En god løsning skal ikke bare oversætte ord, den skal oversætte intentioner, følelser og behov, og skabe en oplevelse af at blive forstået og at kunne udtrykke sig.
Benspænd:
- Løsningen skal kunne benyttes i støjende omgivelser.
- Den skal kunne benyttes til at føre en privat eller intim samtale i et offentligt rum, uden at gøre sig bemærket af omgivelserne.
- Løsningen skal være transportabel og let anvendelig i dagligdagen.
