Når jeg gamer, kan jeg alt
Alf er 11 år og har en krop, der ofte lever sit eget liv. Han kender kun alt for godt til at være fysisk begrænset, men når han gamer – med den rette øjenstyrede teknologi – kan han alt
Alf har gamet, siden han var syv. Hans mor, Camilla, der er med under interviewet, fortæller, at han startede med at spille Minecraft i 0. klasse. Samtidig med at Alf er en ivrig gamer, er han også diagnosticeret med cerebral parese.
For ham betyder det, at hans muskler spænder og trækker sig sammen i utide, hvilket resulterer i konstante ryk i forskellige dele af kroppen. Han bruger blandt andet en talecomputer og en kørestol, fordi tungen og stemmebåndet også er muskler, han ikke kan styre fuldt ud.
Det er ikke svært at forestille sig, hvor udfordrende det bliver at trykke præcist på en controller:
– Det bliver sådan nogle massebevægelser, når han trykker på knapper. Det er ikke så præcist. Han skulle have hjælp til at spille, men Alf vil bare gerne være selvhjulpen med IT, forklarer Camilla.
Når Alf forsøger at trykke på en knap, er det ikke kun fingeren, der bevæger sig – måske svinger venstre arm ud, hovedet drejer til siden, og højre ben skyder frem. Løsningen ligger derfor i at bruge de muskler, Alf trods alt kan styre: Øjnene.
Drengen, der kan skyde med øjnene
Alf kan “skyde” med øjnene. Det er blevet muligt takket være øjenstyringsteknologi og et særligt tastatur-overlay, der lader ham spille det populære skydespil CS:GO.
Øjenstyring lyder måske komplekst, men fungerer forholdsvis enkelt: Et lille kamera registrerer, hvor længe og hvor Alf kigger på skærmen. På skærmen vises et digitalt overlay med knapper, som Alf “klikker” på ved at kigge på dem. På den måde kan han få sin figur til at bevæge sig, skyde og udføre mange andre handlinger.
Det er ikke kun pistoler, Alf mestrer – i yndlingsspillet Farming Simulator er han også imponerende ferm. Camilla fortæller med et smil, at Alf kan parallelparkere en traktor med øjnene i spillet. Alf bryder ud i et stolt grin.
Alfs far er landmand på den gård, hvor de bor, og far og søn spiller ofte Farming Simulator sammen. Ved aftensbordet diskuterer de, hvilke afgrøder der skal dyrkes, og om de skal købe eller leje udstyret. I spillet er de fælles landmænd på lige fod.
Spørger man Alf, hvad det bedste ved at game er, svarer han:
– Jeg kan alt.
For Alf er det derfor et stort ønske, at alle spil en dag kan købes med indbygget øjenstyringsteknologi.
FAKTABOKS: Øjenstyringsprogrammet Adaptable Layer Functionality
Øjenstyringsprogrammet Adaptable Layer Functionality (ALF) er udviklet i et samarbejde mellem Elsass Fonden og Alf Jacobsen med henblik på at fremme deltagelsesmulighederne for mennesker, der ikke har mulighed for at betjene kommercielle controllere og tastaturer.
Programmet fungerer ved at oprette bokse, som repræsenterer en knap på tastaturet, der aktiveres ved at fokusere blikket på dem. Programmet kan indstilles til det spil, man ønsker at spille, og kan tilpasses brugerspecifikke behov i forhold til størrelse, placering, baggrundskontrast, aktiveringstid m.m.